Mis/reading Beethoven
Festival O/Modernt utforskar förhållandet mellan de klassiska tonsättarnas värld och dagens uttryck inom konst, litteratur, dans, film och musik. Under konstnärlig ledning av violinisten Hugo Ticciati utlovas svenska och internationella artister i oväntade möten och experimentella program.
Den nionde upplagan av festivalen hämtar inspiration från arvet efter Ludwig van Beethoven.
Bli medlem i O/Modernt Friends
Biljettpriser
Festivalpass 1600:- / 1200:- för O/Modernt Friends
Konserter 280:- / 220:- för O/Modernt Friends
Readings of letters 50:-
Nature activities 50:-
Unmodern at O/Modernt kammarkonserter 100:- / 80:- för O/Modernt Friends
Eller klicka på evenemangen nedan för att boka biljetter.
Fredagen den 14 juni
19.00 MOZART’S SPIRIT FROM HAYDN’S HANDS
1792 reste Beethoven till Wien för att ”mottaga Mozarts ande ur Haydns händer”. Han gick snabbt utöver den västerländska musikens gränser genom att omdana musikformer till dynamiska representanter för sin tid. Skiftet märktes redan i Haydns ”Avskedssymfoni” – ett avsked till musiken som aristokratins domän – men det var Beethoven som gav uttryck för den nya världsordningens ambitioner. Konserten avslutas med hyllningar till två tonsättare som revolutionerade musiken under sin egen tid: Josquin des Prez och David Bowie.
Program
Franz Joseph Haydn Symfoni nr 45 i fiss-moll, Avskedssymfonin
Wolfgang Amadeus Mozart ‘Et Incarnatus Est’ ur Mässa i c-moll K 427
Paus
Ludwig van Beethoven Piano Trio No. 5 i d-dur Op. 70 No. 1 (‘Spöktrion’)
Paus
Josquin des Prez Ave Maria … virgo serena
/arr. Marzi Nyman ‘Incarnatus est’ (från Missa pange lingua)
De profundis
David Bowie Arrangemang av valda verk
/arr. Marzi Nyman
Elin Rombo sopran, Hugo Ticciati violin, Julian Arp cello, Alasdair Beatson piano, Marzi Nyman elgitarr / röst
O/Modernt Chamber Orchestra
Längd: 3 timmar inklusive pauser
Lördagen den 15 juni
Ulriksdals slottskapell, onumrerat
Program
Ludwig van Beethoven Serenad för flöjt, violin och viola i D-dur, Op. 25
Ludwig van Beethoven Stråkkvintett i c-dur (‘Storm’)
Janne Thomsen flöjt, Priya Mitchell violin, Oscar Treitler violin, Annette Walther violin, Francis Kefford viola, Maya Meron viola, Claude Frochaux cello
Längd: 1 timme
17.30 Reading of letters by Beethoven and Janáček
Ulriksdals slottsteater Confidencen, onumrerat
Uppläsning av kärleksbrev (på engelska) kl. 17.30 med sopranen Elin Rombo och Hugo Ticciati
Ulriksdals slottsteater Confidencen
Beethovens osända brev till sin ”Odödliga kärlek” förebådar den obesvarade kärlek som genomsyrar hans sångcykel Till den fjärran älskande från 1816. Janáčeks posthuma Intima brev speglar hans hopplösa kärlek till Kamila Stösslová. Gluck och Musgrave tolkar båda myten om Orfeus medan ”Mariettas sång” ur Korngolds Den döda staden ger uttryck för en orfeisk upplösning. Bergs violinkonsert är skriven ”Till minnet av en ängel” – Alma Mahlers dotter. Konserten avslutas med Mahlers passionerade kärleksbrev till Alma, Adagietto ur hans femte symfoni.
Program
Ludwig van Beethoven An die ferne Geliebte Op. 98
Leoš Janáček Stråkkvartett No. 2 (‘Intima brev’)
Paus
Christoph Willibald Gluck ‘Dans i saligas ängder’ ur Orfeo ed Euridice
Thea Musgrave Orfeo 1
Erick Wolfgang Korngold ‘Mariettas sång’ ur Die Tote Stadt Op. 20
Paus
Alban Berg Violinkonsert (‘Dem Andenken eines Engels’)
(arr. Karaew for Chamber Orchestra)
Gustav Mahler Adagietto ur Symfoni No. 5
Elin Rombo sopran, Thomas Volle baryton, Janne Thomsen flöjt, Priya Mitchell violin, Alina Pogostkina violin, Hugo Ticciati violin, Fredrik Paulsson viola, Julian Arp cello, Alasdair Beatson piano, Valerio Lisci harp
O/Modernt Chamber Orchestra
Längd: 3 timmar inklusive pauser
Söndagen den 16 juni
11.00-15.00 Nature Activities: Every Tree Speaks Through Thee
Ulriksdals slottsteater Confidencen och Ulriksdals slottspark
Beethovens kärlek till naturen gav honom både inspiration och lugn. Som barn gjorde han och hans far långa resor längs Rhenfloden, till ”platser jag för alltid håller kär”, och senare i livet hade han ständigt sin skissbok till hands för att teckna av sina dagliga möten med naturen; fåglar, bäckar, träd – motiv som även återkom i hans musik.
“Ingen kan älska landet så mycket som jag, för skogen, träden och klipporna
skapar ett eko som människan längtar efter att höra.” —Beethoven
O/Modernt hyllar naturens skönhet och mångfald med en dag med naturaktiviteter i samarbete med Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg, Norrgavel och Täljogram.
BOKNING
Boka träsnideri, insektshotell och fågelholkar via Confidencen
Boka promenader och blompressning på info@omodernt.com
11.00–12.30 (Sv) & 12.30 –14.00 (En) GUIDADE FÅGEL- OCH INSEKTSPROMENADER
12.30–14.30 PRESSA BLOMMOR I LINNÉS FOTSPÅR
12.30–14.30 BYGG FÅGELHOLKAR OCH INSEKTSHOTELL
50 kr för materialkostnader – begränsat antal platser
12.30–14.30 TÄLJNING I FÄRSKT TRÄ MED NORRGAVEL OCH TÄLJOGRAM
50 kr för materialkostnader – begränsat antal platser
För vuxna och barn över 10 år i sällskap med vuxen
15.00 Unmodern at O/Modernt II
Ulriksdals slottsteater Confidencen
Franz Schubert Oktett i f-dur D. 803
Christoffer Sundqvist klarinett, Alec Frank-Gemmill horn, Emily Hultmark fagott, Priya Mitchell violin, Annette Walther violin, Fredrik Paulsson viola, Julian Arp cello, Jordi Carrasco-Hjelm bas
Längd: 1 timme
Ulriksdals slottsteater Confidencen
1821 beskrev Beethoven en dröm där han reste till Indien och hans dagböcker från de föregående åren innehåller flera referenser till indisk filosofi. Det transformerade etos som kommer till uttryck i Schopenhauers Buddhistisk-influerade filosofi är karaktäristiskt för längtan efter stabilitet som präglade tiden efter Napoleon. Musikaliskt blickade Beethoven bakåt med en nyvunnen fascination för fugan och strävan efter transcendens. Detta är särskilt tydligt i hans stråkkvartett Op. 127. Konserten kombinerar post-Napoleonsk eftertänksamhet med drömmen om Indien i en juxtaposition av Beethovens meditativa modus och ett utforskande av klassisk nordindisk musik.
Program
Ludwig van Beethoven Stråkkvartett i ess-dur Op. 127
Paus
Classical North Indian Music
Nicki Wells röst, Nicholas Daniel oboe, Hugo Ticciati violin, Sukhwinder ‘Pinky’ Singh tabla
Cremona String Quartet
Längd 2,5 timmar
Måndagen den 17 juni
16.00 Unmodern at O/Modernt III
Ulriksdals slottskapell, onumrerat
Program
Ludwig van Beethoven Stråktrio i c-moll Op. 9, No. 3
Ludwig van Beethoven 6 Ländlerische Tänze WoO 15
Ludwig van Beethoven Stråkkvintett i ess-dur Op. 4
Hannah Dawson violin, Floor Le Coultre violin, Paula Sundqvist violin, Francis Kefford viola, Maya Meron viola, Claude Frochaux cello, Edward King cello, Jordi Carrasco-Hjelm bass
Längd: 1 timme
19.00 CONVALESCENT SOULS IN THE LYDIAN MODE
Ulriksdals slottsteater Confidencen
Beethoven beskrev den långsamma satsen i sin stråkkvartett i A-moll Op. 132 från 1825 som en ”tacksägelsehymn från en konvalescent”. Åttiofem år tidigare skrev Bach sina Goldbergvariationer för att lindra den sömnlöse greve Kaiserlings lidanden och Schönbergs stråktrio Op. 45 från 1946 skrevs i efterdyningarna av en hjärtattack som nästan tog kompositörens liv. Den drömska lydiska skalan genomsyrar ett jazzset som tar oss vidare till de jazziga transformationerna i Coplands klarinettkonsert. Konserten avslutas med en hyllning till Leonard Cohen.
Program
Johann Sebastian Bach Aria & Variationer I, III ur Goldbergvariationerna BWV 988
Ludwig van Beethoven Stråkkvartett i a-moll Op. 132 (‘Heiliger Dankgesang’)
John Cage 4’33’’
Johann Sebastian Bach Variations XXV ur Goldbergvariationerna BWV 988
Arnold Schoenberg Stråktrio Op. 45
Johann Sebastian Bach Aria ur Goldbergvariationerna BWV 988
Paus
Jazz set based on the Lydian Mode
Paus
Aaron Copland Clarinet Concerto
Leonard Cohen Arrangemang av valda verk
/arr. Marzi Nyman
Priya Mitchell violin, Hugo Ticciati violin, Fredrik Paulsson viola, Julian Arp cello, Christoffer Sundqvist klarinett, Marzi Nyman elgitarr / röst,
Svante Henryson bas, Klaus Gesing saxofon, Helge Andreas Norbakken slagverk
O/Modernt Chamber Orchestra
Längd: 3 timmar inklusive pauser
Tisdagen den 18 juni
16.00 Unmodern at O/Modernt IV
Ulriksdals slottsteater Confidencen
Program
Ludwig van Beethoven Hornsonat i f-dur Op. 17
Ludwig van Beethoven Cellosonat No. 5 i d-dur Op. 102, No. 2
Ludwig van Beethoven Kvintett i ess-dur för piano och blåsinstrument Op. 16
Alasdair Beatson piano, Nicholas Daniel oboe, Christoffer Sundqvist klarinett, Alec Frank-Gemmill horn, Emily Hultmark fagott, Julian Arp cello
Längd: 1 timme
Ulriksdals slottsteater Confidencen
Beethovens ”Månskenssonat” (1801), en ”sonat av fantasityp”, innehåller den västerländska musikens mest minnesvärda reverie. Den fick sitt välkända smeknamn 1832 av den tyske poeten Ludwig Rellstab, som beskrev sonaten som månens skimrande speglingar i Vierwaldstättersjön. Kvällens konsert är tillägnad ”Månskenssonaten” och månens inverkan på kompositörer som Schubert, Schumann och Henry Mancini, Nicholas Britells Oscar-nominerade filmmusik till filmen Moonlight (2015) inte att förglömma. Konserten avslutas med Schönbergs passionerade meditation över nattens ljus, Verklärte Nacht.
Program
Ludwig van Beethoven Pianosonat No. 14 i ciss-moll Op. 27, No. 2
Franz Schubert Der Wanderer and den Mond D870
Arvo Pärt Es sang vor langen Jahren
Nicholas Britell Little’s Theme from Moonlight (Original Soundtrack)
Claude Debussy Claire de lune from Suite bergamesque
Gabriel Fauré La lune blanche from La bonne chanson Op 61
Paus
Arnold Schoenberg Verklärte Nacht Op. 4
Paus
Nicholas Britell Ride Home from Moonlight
Reynaldo Hahn L’heure Exquise
Nicholas Britell The Middle of the World from Moonlight
Henry Mancini Moon River
Nicholas Britell Chef’s Special from Moonlight
Elvis Presley Blue Moon (Take 9/m) arr. Marzi Nyman
Nicholas Britell End Credits Suite from Moonlight
Sting Practical Arrangement arr. Marzi Nyman
Reijo Tapale Tähdet Meren Yllä arr. Marzi Nyman
Anne Sofie von Otter mezzosopran, Hugo Ticciati violin, Bengt Forsberg piano, Cédric Tiberghien piano
Längd: 3 timmar
Onsdagen den 19 juni
Ulriksdals slottsteater Confidencen
När Napoleon 1804 krönte sig själv till kejsare av Frankrike blev Beethoven så arg att han rev ut dedikationen ur sin Eroicasymfoni (symfoni nr 3) – ett instrumentellt drama fyllt av hjältedåd och svek med glimtar av oändligheten. Styckets avantgardistiska kvaliteter framträder extra tydligt i juxtapositionen med Schönbergs Ode to Napoleon (1942), kallad ”ett ställningstagande mot tyranni”, medan begravningsstämningen i den andra satsen förebådar Chopins pianosonat nr 2 i bess-moll Op. 35, med dess hyllade begravningsmarsch.
Program
Frédéric Chopin Pianosonat No. 2 i bess-moll Op. 35
O/Modernt young composer competition premiere
Arnold Schoenberg Ode to Napoleon Op. 41
Paus
Ludwig van Beethoven Symfoni No. 3 i ess-dur Op. 55 (‘Eroica’)
Samuel West recitatör, Hugo Ticciati violin, Johannes Marmén violin, Fredrik Paulsson viola, Julian Arp cello, Cédric Tiberghien piano
Längd : 2,5 timmar