Sveriges äldsta rokokoteater, Confidencen, får ny kostym.

Sveriges äldsta rokokoteater, Confidencen, får ny kostym.

Sveriges äldsta rokokoteater, Confidencen, får ny kostym.

Mitt i Ulriksdals slottspark ligger den vackra rokokoteatern Confidencen. Genom
seklerna har teatern blomstrat och dragit sig tillbaka flera gångar. Ibland har den
strålat och varit relevant, ibland bortglömd och ointressant. Den senaste förvandlingen
inleddes 1976 när Kjerstin Dellert gjorde huset och verksamheten till sin hjärtefråga. I
dagarna lanseras teaterns senaste modernisering. En ny grafisk identitet och känsla som
ska prägla allt från hemsidan till programbladen.

Confidencens historia är mångbottnad. Det finns mycket att värna om och ta hänsyn
till. Nästan alla som besökt teatern har en egen idé om vad som gör den så speciell.
Namnet, till exempel, är taget från urmodern till alla restaurangers chambre separée.
Ett table à confidence, (som finns på teatern och har givit den namnet) är ett bord som
kan sänkas ner genom golvet till källaren där serveringspersonalen kan förbereda för
en ny dukning. Ett sätt för gästerna att kunna tala förtroligt med varandra utan att bli
störda av någon.
”När man gör en ny identitet för ett ställe som Confidencen gäller det att ta hänsyn
utan att bli sentimental. Det gäller att utveckla och moderniseras utan att tappa själen.
Tillsammans med Kjerstin Dellert och de som styr teatern idag tycker jag att vi hittat
ett uttryck som lyckas med balansnumret,”säger Eric Bolukbas, CD på byrån bakom
identiteten, Kelly and Pling.

Teaterns och Kjerstin Dellerts vilja att ständigt utmana med nyskapande idéer och
repertoar speglas nu i färger, bildutsnitt och rubriker som tillåts gå utanför marginalen.
Den nya identiteten och den nya hemsidan presenteras för allmänheten i samband med
biljettsläppet idag (den 4 april).

”Vi vill att vår grafiska profil ska spegla vår teater och verksamhet. Den nya profilen är
modern och elegant samtidigt som den utgår från Confidencens historia – en
slottsteater med kungliga anor. Vi vill att Sveriges äldsta rokokoteater ska sticka ut och
ständigt vara aktuell för en trogen och en ny publik,” säger Fredrik Forslund, VD för
Stiftelsen Ulriksdals slottsteater.

Grafiska profilen lanseras idag (4 april) och har tagits fram av Kelly and Pling.